fredag 30 mars 2012

Trappan!


Så en dag låg den där i hallen. Trappan!
Efter att ha legat i vår gamla källare lite överallt och sedan i rummet. Först omålad och sedan färdigmålad.
Tillbaka igen till trappgubben och ihopsatt för att slutligen hamna i hallen.
Ja kanske inte slutligen...



För man hoppas ju att den kommer en liten bit till och uppåt
så att den går att använda till det den var tänkt till.




Vitmålad furu med eksteg.




Stålrör ska i de små hålen.





Räcket till övervåningen.








Den kommer att bli bra den här!

Tänk att gå barfota på de lena ekstegen...


xxx  /  Helena

Plocka träd

Förra helgen roade vi oss med att plocka träd.

Ja, för inte fällde vi några träd på det traditionella viset inte.
Vi plockade dem med en grävmaskin!




1) Kläm fast trädet ordentligt i gripklon.
Kapa trädet nertill.



2) Lyft och transportera till valfritt ställe.




Det är enkelt att förflytta sig med larver.



3) Lägg alla träd på ett ställe.
Kapa av grenar och ris.
Samla ihop stockarna och lägg på ett annat fiffigt ställe.

Perfekt! Allt ris ligger i en hög.
Bara att tutta på i påsktider!


Lätt som en plätt när man står bredvid!


xxx  /  Helena

Avklätt!

Förra veckan så försvann till slut ställningen!
Äntligen kan man se huset lite mer som det kommer att bli.


Vi har tagit bort en del träd famför också, som skulle komma att skymma en hel del utsikt.
Det blev jättebra!
Men den lilla eken fick vara kvar. Den är ju så söt!



 Det ska upp en altan så småningom också. 
Från hörnet längst fram och som ska gå längs hela långsidan över förrådet.
Den ligger förresten där i en hög.

Mycket trevligare när den är lite mer utplattad och fastspikad.


Se där ja! De riktiga dörrarna. Med runt fönster, precis som på gaveln.
Välkommen hälsar Tova!



En nästan likadan till förrådet, fast utan fönster då.
Same, same, but different!



Välkommen tillbaka!

(Utsikt inifrån hallen)

xxx  /  Helena

torsdag 22 mars 2012

Dagens kök och vardgsrum!

Övervåningen börjar ta form. Väggarna är gipsade på kvällar och helger.
Det runda fönstret sitter på plats och panelen på gaveln är också uppe.





Kanske att man kan tycka att takpanelen är lite gles...




Mellan den låga väggen och gaveln blir det soffhörna.




Mycket fönster gör det ljust.
Matbordet blir bredvid trappan.



Se där! Vad ligger här då? Panelen som ska upp i taket.
Och den ska faktiskt täcka hela taket.



Dubbeldörrar ut till altanen här och lite längre till höger
där matbordet kommer att stå.

Ett hörne som blir givet för julgranen?



Andra sidan den låga väggen blir det kök,
ett U-kök med en köksö i mitten.




Så här fint var det idag! Underbar vårdag!
Tänk när de där björkarna
blir alldeles ljusgröna om någon månad!



 Fast förresten, det är inte säkert att de får vara kvar så länge...
Vi får väl se...


xxx  /  Helena

tisdag 20 mars 2012

Utsikt!

Flashback:

Så snart ställningen var uppe var vi snabba att spana in altanläget.
Kunde snart konstatera att det inte var fy skam minsann.
Som Ida sa: "Jag ser ända till Mariannelund!"


Snön lyser vit på taken...
Tomten är på semester för det är långt till jul!




Eller Stenungsund i alla fall...
Och förresten det är ju väldigt långt till Mariannelund...
Och finns det verkligen någonting att se där?
Jag nöjer mej med Ödsmål och Stenungsund, fabrikerna glittrar så fint när det är mörkt.


xxx  /  Helena

Stomresning!

Flashback:

Sista veckan i februari var det äntligen dags för resning av själva huset. Äntligen skulle det bli någonting som man kunde få en liten aning av om hur det skulle kunna bli...

Den här delen av bygget var ju rätt kul, faktiskt. Varje dag men kom hem från jobbet var någonting nytt uppe. Och för inte tala om att gå upp på ställningarna och titta nära! Och högt uppe är det!


Första lagret.




Andra lagret.




Nere från vägen. Fint väder va?




Baksidan.




Badrum till vänster och vårt sovrum till höger.




Baksidan.




Taket till förrådet.
(Kolla utsikten!)




Till slut fick vi knåpat ihop en krans, av granris och båtflagga. Smörgåstårta bjöds det också på.
För säkerhets skull.
Man vill ju inte riskera att få en gubbe hängandes upp och ner...  ;)



xxx  /  Helena

lördag 10 mars 2012

Vi har en platta!

Flashback:

En dröm för många är att få göra en platta. Fast kanske inte just en sån här då...

Äntligen fick vi vårt startbesked så man kunde börja med grunden!

Före jul satte arbetet igång!






Japp, golvvärme så klart där nere. Det går ju inte utan. Många och varma sockar blir det annars...
Mitt i vintern är det ju verkligen mörkt. Det är lätt att glömma frampå vårkanten...







Mycket betong går det åt. 

Och geggigt är det.


Så där ja! Då var den klar! Fin va?




Vi hade en RÄTT hög lift hemma en dag. Vi passade på att ta lite fågelperspektiv bilder. 
Skulle inte vara dumt att vara fågel. 
Att se allt lite grann så här från ovan.





Här ska huset ligga!



Ett garage kommer så småningom! Får inte riktigt plats nu.



 Vägen in till tomten.


 Äntligen är det dags att börja med väggar! Det kan lätt bli lite dragigt annars...


Nu så, nu är det igång!

xxx /  Helena


söndag 4 mars 2012

Rör, rör, rör

Flashbck:

Den mest spännande avdelningen (inte) måste ju vara alla dessa rör och ledningar som ska ner i marken.
Viktigt? -Ja
Tråkigt? -Ja
Här kommer en smaskig bildkavalkad på massa saker som vi grävt ner i underjorden under hösten.


Här är nåt!


Ett böjt rör!


Samma böjda rör.


En "skarv".


Mmm, fint...





Ett lååångt rör!


Jättelångt!
Tänk vad mycket som ska igenom det framöver...


Ja, ord är väl överflödiga...