måndag 27 februari 2012

Grävning!

Nästa steg var ju att ta hem en grävmaskin modell större och rota runt lite bland stubbar och stenar som var kvar i marken.
Så en dag i maj kom den: Stora grävarn! Lycka hos både stora och små. U grävde och grävde. Fler var hemma och provade och övade sig på ev egna framtida projekt (?).
Det var ganska mycket jord som skulle flyttas från ett ställe till ett annat, och ibland tillbaka igen.












För varje träd man fäller kommer ju på köpet med även, vaddå?
Jo: stubbe och en massa rötter. De skulle ju också tas om hand.
Mycket rötter blir det...








Ganska intressant är det ju också att se vad för typ av mark som finns nerigenom. Man vill ju inte vakna en morgon i det nya huset och upptäcka att huset har halkat ner på stugan. En ganska så obehaglig upptäckt för både oss och de i stugan, skulle jag tro!
(Men marken var bra. Phu.)










En ganska snygg väg resulterade detta arbetsmoment även i till slut!
Om man nu kan kalla en väg snygg, det kanske man kan...?







xxx / Helena

söndag 26 februari 2012

Backen

Backen där huset ligger var från början översållad med björkar. Långa, smala, raka björkar.
Några hade E börjat så snällt att fälla, så det stack upp lite stubbar ca 1 m höga här och var.
Men väldigt många var det som behövdes tas bort. Väldigt många...


Och snö var det också...





Sen är ju frågan vad man gör av så mycket fin björkved när man inte har någon kamin att elda i. Det löste sig emellertid ganska snart. Grannen kom hit och slet en helg och tippade det i sin trädgård. Så nu har de varmt hemma hos sig!  ;)





Sedan kom våren och då var det lite lättare att hitta stockarna!

Den stora eken, uppe till vänster i bild skulle också ner. Risken var att den skulle tappa grenar på taket. Den stod lite för nära.
Så en lördagskväll när vi inte hade någonting annat för oss tog vi ner den. Med god hjälp av M och R lyckades vi fälla den precis dit vi hade tänkt oss.
Vilket brak! Hela marken skakade!


En hel del grenar att ta hand om. Och en stor stam som vägde ton! Minst!
Tänk om man kunde göra någonting roligt av den stocken. Bord, bänk, golv... Det finns ju massor...

xxx / Helena



Klara färdiga gå!

Vad gör man en dag när man känner sig hängig och förkyld? Jo, man startar en blogg!
Den här kommer att handla om byggandet av vårt hus uppe i backen.
Egentligen skulle man ju börjat för ett bra tag sen, när vi startade bygget, men bättre sent än aldrig...
Det får bli lite flashbacks varvat med färska nyheter, till en början.

Jag tror jag börjar redan i morgon!

Väl mött!

xxx / Helena